Tichu… οδηγός για αρχάριους…. (Μέρος Α’)

Συνέχεια ακούμε τριγύρω και βλέπουμε (συνήθως φοιτητές) να παίζουν ένα παιχνίδι, με μια πράσινη/ κόκκινη ή μαύρη τράπουλα με περίεργα σχήματα. Όταν τους ρωτάμε, οι πιθανές απαντήσεις είναι: “Καλά δεν ξέρεις τίτσου;;”, ή “Τίτσου φυσικά!”.

Το άρθρο αυτό έχει ως σκοπό να σας βγάλει από την άγνοια και να σας μάθει τα βασικά. Στο πρώτο μέρος θα δούμε τους κανόνες και τους συνδυασμούς που μπορούμε να κάνουμε. Στο δεύτερο, θα δούμε τις ειδικές κάρτες και τις βόμβες και στο τρίτο και τελευταίο, τη βαθμολογία.

tichu

Κανόνες Tichu (4 παίχτες)

Η τράπουλα Tichu αποτελείται από 56 φύλλα σε τέσσερα διαφορετικά σχέδια (Διαμάντια – Παγόδες – Σπαθιά – Αστέρια), από 13 φύλλα σε κάθε σχέδιο και από τέσσερις ειδικές κάρτες (Φοίνικας – Δράκος – Σκύλος – Μαγιόνγκ).

Η σειρά των απλών φύλλων έχει ως εξής, από το μικρότερο στο μεγαλύτερο:

2-3-4-5-6-7-8-9-J-Q-K-A

Οι 4 παίχτες χωρίζονται σε δύο ομάδες, κάθονται εναλλάξ αντικριστά και προσπαθούν να βοηθήσουν ο ένας τον άλλο να κερδίσουν το παιχνίδι, βγαίνοντας πρώτοι (ξεφορτώνοντας όλα τα φύλλα τους) και ταυτόχρονα να πάρουν πόντους.

Μοιράζουμε την τράπουλα, δίνοντας 14 φύλλα σε κάθε παίχτη, ένα – ένα (εναλλακτικά, ο νικητής κάθε γύρου ανακατεύει και κόβει την τράπουλα και κάθε παίχτης με τη σειρά παίρνει ένα φύλλο από την κεντρική στοίβα μέχρι να εξαντληθούν).

Έπειτα, διαλέγουμε τρία από τα φύλλα μας και δίνουμε ένα σε κάθε παίχτη. Όταν όλοι έχουν δώσει και τα τρία φύλλα, τότε μόνο μπορούμε να δούμε τα φύλλα που μας έδωσαν οι άλλοι παίχτες.

Το παιχνίδι ξεκινάει ο παίχτης που έχει την ειδική κάρτα Μαγιόνγκ (αυτή με τον αριθμό 1), ο οποίος μπορεί να ρίξει τους παρακάτω συνδυασμούς (Παραδείγματα):

  • ένα μονό φύλλο (7)
  • ένα ζευγάρι (7-7)
  • τουλάχιστον δύο συνεχόμενα ζευγάρια (7-7-8-8)
  • τρία ίδια φύλλα (7-7-7)
  • ένα φουλ – τρία ίδια φύλλα και ένα ζευγάρι (7-7-7-3-3)
  • μια κέντα – σειρά από τουλάχιστον πέντε φύλλα (5-6-7-8-9)

Ο επόμενος παίχτης έχει τις εξής επιλογές:

  • Να ρίξει ένα συνδυασμό μεγαλύτερο από αυτόν του προηγούμενου παίχτη ή
  • Να πάει πάσο (άσχετα εάν έχει ρίξει ή όχι)

Αν αποφασίσει να ρίξει, πρέπει να έχει ίδιο συνδυασμό με αυτόν του προηγούμενου παίχτη αλλά με μεγαλύτερης αξίας φύλλα. Ακολουθούν παραδείγματα:

  • 7 < 10
  • 8-8 < 10-10
  • 8-8-9-9 < 9-9-10-10
  • 3-3-3 < 9-9-9
  • 3-3-3-Q-Q < 4-4-4-2-2 (κριτήριο τα τρία ίδια φύλλα)
  • 5-6-7-8-9 < 6-7-8-9-10

Προσοχή: αν ο πρώτος παίχτης ρίξει μια κέντα πέντε φύλλων, ο επόμενος παίχτης μπορεί να ρίξει μόνο μια κέντα πέντε φύλλων μεγαλύτερης αξίας και όχι μια κέντα αποτελούμενη από περισσότερα φύλλα. Το ίδιο ισχύει και στα συνεχόμενα ζευγάρια. Γενικά, όσα φύλλα ρίξει ο πρώτος, τόσο πρέπει να ρίξουν και οι επόμενοι παίχτες, αν δεν πάνε πάσο.

Αν αποφασίσει να πάει πάσο, τότε παίζει ο επόμενος παίχτης και ούτω καθεξής, μέχρι να ακουστούν τρία συνεχόμενα πάσο. Τότε αυτός που έριξε τον μεγαλύτερο συνδυασμό κερδίζει τα φύλλα (την μπάζα) και ρίχνει τον επόμενο συνδυασμό φύλλων που επιθυμεί. Αν τα φύλλα του έχουν τελειώσει, σειρά έχει ο επόμενος παίχτης.

Δανάη Αιματίδου